Med foreldre til Dubai og Singapore

Det er 38 år siden siste jeg var på ferie med mine foreldre, Helga og Odd Magne. Den gangen satt jeg bak i bilen, en flunkende ny Ford Granada,sammen med mine to yngre søsken. Min far satt bak rattet og kjørte oss gjennom Europa. Han var familiens reiseleder og mamma hans høyre hånd.

Nå var rollene snudd. Denne gangen var jeg reiseleder, Peter min høyre hånd og mamma og pappa var med oss på tur – først til Dubai og deretter videre til Singapore.

Reisemålet var i utgangspunktet Singapore, et mål min mor hadde på sin ønskeliste. For å få litt mer ut av de ni dagene vi skulle være borte, valgte vi å stoppe tre dager i Dubai, også min mors valg.

Dubai 2014
Dubai Marina

Vi har vært i Dubai før, for fem år siden. Den gang besøkte vi Ole Per, Peters kompis. Vi trodde vel egentlig ikke at vi skulle komme tilbake dit. I Dubai er alt størst, høyest, lengst og mest – imponerende blankt og velpolert. Morsomt å se, morsomt å oppleve, men ikke stedet vi ønsket oss tilbake til. Men hva gjør man ikke for sine gamle foreldre?

På vei til Gardermoen

Vår reise gikk, som sagt, først til Dubai. Vi møttes ved Flytoget på Gardermoen, leverte koffertene og drakk et glas vin.

Etter syv og en halv time på fly, landet vi på flyplassen i Dubai.

Flying Emirates to Dubai

Klokken var nesten tolv om natten  da vi endelig satt i en taxi på vei til hotellet.Le Meridien Mina Seyahi,. Det var 37 grader ute,  vi passerte spektakulære skyskrapere, Burj Khalifa, verdens høyeste bygg, lysspill og fontener, et løfte om hva vi skulle se og oppleve de neste dagene.

Skyskrapere i Dubai

Vanligvis reiser Peter og jeg alene. Vi styrer aktiviteter og opplevelser etter vårt energinivå og hva vi orker og tør. Det var annerledes å reise med to eldre personer, som riktig nok var svært reisevante, men som med årene, naturlig nok, er blitt litt dårligere til bens, bruker litt mer tid på å bestemme seg og som kanskje også er litt mer skeptiske til nye ting  (men bare litt!).

Gjengen på tur

Første dag på eventyr

Hotellet svarte til forventingene, storslått resepsjon og bra rom med utsikt mot den Arabiske bukten  (Persiabukten kalles den i Norge) og hotellets hage.

Le Meredien Mina Seyahi – lobby
Helga slapper av i skyggen i en av hotellets barer
Odd venter på en drink

Frokosten, arabiske linser, frukt og yoghurt, omeletter, europeiske oster og kinesiske dumplings,  ble inntatt på hotellet,  diskret bak skillevegger. Det var ramadan og da skal troende muslimer faste mellom soloppgang og solnedgang.

Dubai
Jordbærmocktail i hagen etter frokost

Etter litt vandring i 40 grader i hotellets hage og en rast på en av hotellets utebarer, gikk de eldre for å hvile og vi litt yngre for å planlegge utflukter for  kvelden og for neste dag – middagscruise og bysightseeing.

Dubai Marina by day

Peter og jeg gikk en tur i varḿe Dubai Marina for å gjenoppfriske minner fra den gang vi bodde noen dager i  Ole Pers leilighet i marinaen.

Dubai Marina

Dubai Marina er en konstruert bukt med en syv kilometer promenade med restauranter og kaffebarer.

Ramadan

Det var veldig stille i marinaen, og da vi skulle ha en kopp kaffe, måtte vi inn bak en svart gardin på Starbucks. Det var ramadan.

Tilbake på hotellet, var de eldre uthvilte. Vi spiste lunsj i en av hotellets restauranter. Også der foregikk bevertningen bak tunge gardiner for å unngå å støte landets innbyggere eller andre som ikke kunne spise og drikke før solen gikk  ned.

Lunsj

Poke bowl med tunfisk

Om kvelden var vi på middagscruise i bukten. Mens båten gled sakte rundt i bukten, spiste vi arabisk buffé og nøt det spektakulære synet av de mange lyssatte skyskraperne langs ferden. En taxi tok oss tilbake til hotellet.

Moske i Dubai Marina
Cruise i Dubai Marina – kopi av Gardens by the Bay i Singapore

Dubais høydepunkt

Vi tok en rolig morgen og formiddag med frokost i restauranten og en fruktdrink i hagen.

Tidlig ettermiddag ble vi ble hentet av sjåfør og guide som tok oss med på tur rundt i emiratet. I løpet av 6-7 timer besøkte vi Atlantis, hotellet som ligger ytterst på de kunstige øyene, the Palm, og som er en blanding av hotell og opplevelsessenter.

Atlantis – hotell og opplevelsespark

Vi stanset ved moeśkeer for å fotografere, og kledde oss sågar i lange kjortler og tørkler på hodet for å få adgang til  en av dem før bønnetid.

Moske
Før bønn

@

Guiden tok oss med til nye moderne souker der vi handlet litt og drakk kaffe bak et skjermbrett.

Med båt til gamle Dubai

Vi kjørte med over elven til gamle, opprinnelige Dubai, med sine gullsouker og kryddermarkeder.

Krydder på marked i Dubais souker
Dubai
Det er gull alt som glimrer i Dubais gullsouker

Etter vandringen i soukene, ble vi kjørt til Dubai Mall, det enorme kjøpesenteret ved Burj Khalifa. Vi spiste middag i foodcourten, før vi så fonteneshowet utenfor Burj Khalifa, verdens høyeste bygg, 828 meter høyt. En lang  dag var over og vi ble kjørt tilbake til hotellet.

Dubai Mall
Burj Khalifa

Dubai – The grand finale

Siste dagen i Dubai hadde vi bestilt bord på Burj al Arab, verdens eneste hotell med syv stjerner.

Burj al Arab

Vi tok taxi til hotellet. Gikk inn i lobbyen som var dekorert med gull, sterke farger, tykke tepper, eksklusive lamper og vakre sofaer.

Vår reservasjon var til lunsj på Al Iwan i andre etasje. Inngangen til restauranten var dekket med tunge gardiner pga. ramadan. Da vi dro gardinene til side og steg inn i rommet, var det som å gå inn i et kapitel av 1001 natt – gull, speil og rød fløyel over alt.

Vi ble tatt med til bordet vårt, bestilte vin og ble servert en suppe til forrett. Da min mor valgte å stå over suppen, kom servitøren med et utvalg arabiske salater til henne.

Vi forsynte oss av den rikholdige arabiske bufféen og drakk rosévin. Etter hvert var vi eneste gjester i restauranten og vi fikk derfor all oppmerksomhet fra vår egyptiske servitør.

Syvstjerners lunsj

Den som satte størst pris på oppmerksomheten, var selvfølgelig Peter – han ble foret med et titalls ulike arabiske hovedretter og var nok den eneste av oss som virkelig fikk full valuta for pengene.

Lobbyen i Burj Al Arab

Etter å ha tatt bilder i og utenfor Burj al Arab, ble vi hentet av taxi, kjørt til hotellet for å plukke opp bagasjen og deretter kjørt til flyplassen. Neste stopp: Singapore.

Venter på taxi – Jumeirah Beach Hotel i bakgrunnen

Vi våknet i Singapore

Vi fløy med Singapore Airlines gjennom natten og våknet i Singapore. Nåja, så mye søvn ble det vel ikke på flyet, men vi kunne heldigvis sjekke inn og spise frokost, da vi ankom ærverdige The Fullerton Hotel om morgenen.

The Fullerton Hotel Singapore
Noen av oss fikk mer chili enn kylling – lunsj i Boat Quay

Noen timer senere gikk vi ut i den fuktige singaporske varmen. På tide å få seg mat. Spaserte de tre-firehundre metrene bort til alle de små restaurantene i Boat Quay. Til tross for at min mor gjerne skulle ha en omelett til lunsj, endte vi på et sted der de serverte sjømat –  ikke på den nordiske måten, men «deepfried».

Singapore
En av de mange skulpturene i Singapore. Og tre av de mange turistene.
Sølvi i Singapore

Etterpå spaserte vi sakte tilbake langs Singapore-elven, så på livet  og tok bilder. Kvelden ble avsluttet med fantastiske kaker i hotellets lobby.

Flere dager i Singapore

Når Peter og jeg er ute og reiser, er det viktig for oss å se og oppleve mest mulig på de stedene vi kommer til. Vi vet at sannsynligheten for at vi kommer tilbake til et sted ofte er liten (det er jo så mange steder i verden vi ikke har besøkt enda…) Dermed maste vi (les: jeg) på at vi skulle ut på sightseeing dag to. Vi dro med oss de eldre, som kanskje heller ville tatt det litt roligere, «ut på tur» i Singapore.

Sightseeing
På tur med Hop on Hop off

Andre dagen i Singapore «hoppet» vi på en Hop on Hop off buss og kjørte rundt i Singapore i to timer.  Vi så de fleste viktige severdighetene fra bussens øvre dekk og mine foreldre fikk et inntrykk av den vakre byen.

Inngang til China Town

Vi passerte botanisk hage, imponerende skyskrapere i financial district, Raffles Hotel, Clark Quay, Little India, Chinatown, hindutempler og moskeer.

Little India
Fra den muslimske delen av Singapore

På avstand så vi Marina Bay Sands  og Garden by the Bay.

Marina Bay Sands

Vakre, moderne skulpturer pryder byen hvor man enn går.

Kunstbyen Singapore
«Gatekunst»

Vi spiste lunsj i foodcourten på kjøpesenteret Marina Bay Sands Shoppes, før vi dro tilbake til hotellet for å hvile oss.

Kvelden ble innledet på Raffles Hotel, nærmere bestemt Long Bar, der den legendariske drinken Singapore Sling, ble oppfunnet. På menyen sto, selvfølgelig, Singapore Sling med en sekk peanøtter som tilbehør.

Singapore Sling og peanøtter på legendariske Raffles Hotel

Peanøttskallet kaster man på gulvet. Peanøttskallet skulle bidra til at det støvet mindre når man feide det ubehandlede tregulvet. I dag er gulvet i Long Bar lakkert, men tradisjonen opprettholdes.

Vi kom ut fra Long Bar og ble stående der på gaten. Klokken var nesten halv ti og vi skulle finne et sted å spise. Restaurantene stenger klokken halv elleve i Singapore så det hastet litt.

Singapore
Tyske dråper som slukker tørsten

Det var ikke mange restauranter i umiddelbar nærhet og mamma «kunne tenke seg noe fra grillen eller hvit asparges». Rett over gaten oppdaget vi plutselig en tysk restaurant, Brotzeit. Perfekt! Mine foreldre, Peter og jeg har alle et sterkt forhold til Tyskland. Peter er halvt tysk, pappa har studert i Tyskland og mine foreldre og jeg bodde på grensen til Tyskland i noen år mens han studerte.

Wienerschnitzel og øl

Til alt overmål serverte restauranten sesongens hvite asparges. Det ble asparges og liten øl til damene og wienerschnitzel og stor øl til herrene. En veldig hyggelig avslutning på kvelden.

Den fjerde dagen

Min onkel Tore, som var gift med min mors søster, var sjømann i hele sitt arbeidsliv. Han hadde snakket varmt til mamma om sjømannskirken i Singapore. Den tredje dagen i Singapore ville mine foreldre derfor besøke Den norske Sjømannskirken. De dro av gårde med taxi i et øsende regnvær, ble servert vafler og hadde en hyggelig prat med presten og han kone. Presten var fra Asker, der mine foreldre har bodd de siste 40 år.

Skulpturer i Singapore

I mellomtiden vandret Peter og jeg gatelangs i Singapore, tok bilder, var innom Raffles City kjøpesenter, handlet litt, og spiste en nydelig sushilunsj.

Sushi fra Sushi Tei

På veien tilbake til The Fullerton, passerte vi et område der de bygget tribuner til Formel 1 som skal gå gjennom Singapores gater i september, vi tok bilder av de mange skulpturene som står rundt om i Singapore og vandret over Cavenagh Bridge.

Cavenaugh Bridge

Sammen med mine foreldre avsluttet vi dagen med laksa og hummer i hotellets restaurant.

The grand Finale

Den fjerde dagen i Singapore dro min mor og jeg med taxi til Raffles City for å shoppe litt. Peter og min far vandret rundt i de historiske områdene langs elven og mellomThe Fullerton Hotel og Raffles Hotel. Vi møttes på Brotzeit der vi tok en øl.

Marina Bay Sands by night

Et av feriens høydepunkt var middagen om kvelden. Vi tok en taxi til Marina Bay Sands der vi hadde booket bord på Spago Dining Room, kjendiskokk Wolfgang Pucks restaurant med en stjerne i Guide Michelin.

Spago

Restauranten ligger på toppen av den spektakulære bygningen. Der oppe i 57. etasje, spiste vi sunset-menue, drakk vin og så solen gå ned. Lysene tentes i Gardens by the Bay, og på alle skipene som lå og ventet på å få en last de kan bringe til en annen del av verden. Mange av skipene har ligget der i årevis.

Gardens by the bay – sett fra 57. etasje i Marina Bay Sands

Siste dagen  i Singapore

Siste dagen, siste frokosten i Singapore. Ferdig pakket. Vi kunne ikke forlate byen uten et besøk i Chinatown. Etter frokost og utsjekking tok vi derfor en taxi til Chinatown.

På tur i Chinatown

Der gikk vi gatene, var innom de små butikkene som selger billige souvernirer, capser, «pashmina»-skjerf og smykker. Her er det faktisk OK at varene er «made in China»! Det var en veldig varm dag. Vi satte oss ned på en uterestaurant med gule plaststoler, og bestilte drikke og vårruller.

Shoppingmuligheter i Chinatown

Det ble mye venting denne siste dagen. Noe av ventetiden slo vi ihjel med en båttur på Singaporeelven. Å se byen fra båt er spektakulært – de lave  historiske bygningene mot et bakteppe av moderne skyskrapere – bygget for å overgå hverandre i utforming og høyde.

Singapore
Kreative arkitekter utfolder seg i Singapore

Vi spiste italiensk middag og så ventet vi – ventet på at klokken skulle bli mange nok til at vi kunne ta taxi til flyplassen. Omsider kunne vi starte på den lange hjemreisen.

Qatar
Flyplassen i Doha

Vi fløy hjem med Qatar Airways, mellomlandet i Doha, og landet på Gardermoen lørdag formiddag. Vi var ganske slitne etter mange timer på reisefot, men vi var alle enige om at vi hadde hatt en fin tur!