Sydney – feriens finale

Vi forsøker å legge opp våre eksotiske reiser slik at vi avslutter et sted, eller i en by, som ikke føles altfor fremmedartet. Det er viktig å finne et sted hvor vi kan senke skuldrene og slappe av, men samtidig sanke nye opplevelser.

Sydney - feriens finale
Sydney

Vi ankom Sydney fra Port Vila, Vanuatu på morgenen. Det var for tidlig å sjekke inn på Shangri La Hotel,  der vi skulle bo. Derfor satte vi igjen bagasjen på hotellet og gikk ut i byen. Vi hadde noen timer å «slå ihjel» før vi kunne sjekke inn klokken 15. Først spiste vi frokost. Deretter vandret vi rundt og gjorde oss kjent i Circular Quay, området rundt der vi skulle bo. Det var vinter i Sydney og det var overskyet og temperaturen var 10-15 grader.

Circular Quay er del av Sydneys havn, som Aker Brygge i Oslo, bare mye mer. Her ligger Sydney Opera og The Rocks med restauranter, barer, og utesteder. Circular Quay er utgangspunktet for korte båtturer og elvecruise i Sydneybukten og her legger enorme cruiseskip til ved cruiseterminalen.¨

Cruiseskip på besøk i Sydney

Fuglene regjerte Circular Quay. De angrep folk som gikk og spiste. De inntok restaurantbordene i det øyeblikket folk reiste seg og gikk. Duer, måker, laurakitter og ibiser – mer og mindre aggressive.

Sydneys løse fugler

Før det var tid for å sjekke inn på hotellet, rakk vi også en tur til Town Hall et shoppingområde, som ligger to togstasjoner fra Circular Quay. Her ligger blant mye annet den vakre Queen Victoria Building fra 1898. Bygningen var opprinnelig konserthall, men har huset kafeer, skreddere, handelsmenn og bibliotek. I dag finner man utsalgssteder der de fleste kjente «high-end» merker er representert, i den vakre, monumentale bygningen.

Victoria Building

Vi kunne omsider sjekke inn på hotellet og fikk rom i 13. etasje med utsikt mot Darling Harbour og Harbour Bridge. Middagen inntok vi på en restaurant på bryggen i Circular Quay.

Middag i Circular Quay

Neste morgen våknet vi til nok en dag med gråvær og 15 grader. Vi kledde godt på oss og gikk ut for å finne et frokoststed. Vår tid i Sydney var veldig begrenset, kun fire dager, og dermed ble det viktig for oss å få med oss så mye som mulig av byen.

Hatt er viktig i Australia

Derfor kjøpte vi billetter til Hop on Hop off, en buss som tok oss rundt til de viktigste severdighetene i Sydney. Innimellom tittet solen frem, men mye av tiden var det kjølig å sitte der på toppen av bussen, under åpen himmel.

Hop on Hop off

Etter bussturen gikk vi ut for å ta selfies med Operaen som bakteppe. Operahuset i Sydney er en ikonisk bygning tegnet av den danske arkitekten, Jørn Utzon. På alle bilder vi har sett, fremstår den som hvit. Da vi så den på avstand i Sydney så den skitten ut – litt skuffende. Da vi gikk bort til bygningen, så vi at den var kledd med, ikke bare hvite, men også beige, glaserte granittfliser (flisene er importert fra Svergie). Operaen var altså ikke helt hvit i utgangspunktet.

Obligatorisk «selfie» foran «bucket-list mål», Sydney Opera

Onsdag morgen våknet vi til strålende sol og klar blå himmel. Vi kjøpte billett til Shopper Hopper båten som går ut til Birkenhead Outlet, 20 minutters tur ut i Sydney Harbour. Vi var ikke veldig imponert over utvalget og prisene, men klarte å bli kvitt noen «aussie»-dollar likevel.

Birkenhead

Om kvelden drakk vi øl på Lord Nelson Brewery Hotel, Sydneys eldste hotell og Australia’s eldste pubbryggeri.

Lord Nelson Hotel

Vi fulgte opp øldrikkingen med tysk middag – knoke og schnitzel – på Munich Brauhaus. Restaurantens gjester var for det meste kinesere som hadde stor glede av tysk øl og en «slå-spikeren-i-en-planke»-konkurranse.

Munich Braujhaus

Fjerde dagen spaserte vi over ikoniske Sydney Harbour Bridge.

Sydney Harbour Bridge

I Kirribilli, ved enden av broen, fant vi en frokostbar. Det begynte det å regne mens vi spiste frokost. Det regnet og regnet. Vi hadde planlagt å dra til Sydneys fiskemarked, og tok med oss paraply og dro av gårde. Først med tog til Central Station og derfra med trikk til Fishmarket. Vi hadde ikke bestilt omvisning og dermed fikk vi ikke se hovedmarkedet, men vi besøkte delen avmarkedet det man kunne kjøpe og spise fisk og skalldyr. Vi mesket oss med nylaget sushi, østers og musserende vin. Vi tok med oss sushi og vin tilbake til hotellet.

Sydney’s Fishmarket

Det regnet og regnet. Vi ble på hotellet, satt i loungen og skrev blog og drakk te. På kvelden gikk vi ut og spiste italiensk pizza og drakk rødvin på Zia Pina Pizzeria i The Rocks.

Zia Pina Pizzeria

Siste kvelden i Sydney, siste kvelden på årets sommerferie var over.

Siste dag i Sydney

Turen hjem fra ferie er alltid litt tung. Et eventyr er over. Vi forlater et sted vi sannsynligvis aldri kommer tilbake til. Hjemreisen fra Sydney var vel den lengste vi har hatt – i underkant av 35 timer. Men vi vet at vi kommer tilbake til Sydney og Australia.

Se programmet for hele reisen her.