Madrid – resten

Hjemme på Fornebu

Tiden fra vi kom hjem fra Madrid har vært fylt med jobb og jeg fikk aldri skrevet noen ordentlig avslutning på Madridturen. Jeg begynte i ny jobb 1. mai og ble kastet rett ut i medarbeidersamtaler, lønnsforhøyelser og halvårsavslutning.

Men man skal alltid fullføre det man har startet og derfor skriver jeg om de siste dagene i Madrid her.

Dag tre i Madrid

Vi var aklimatisert. Frokosten skulle inntas på en restaurant på Gran Via. Vi visste hvor vi skulle gå. Trengte ikke nøle, trengte ikke se på kartet.

Palacio Real

Frokosten var  spansk omelett og flauta med Iberico skinke, kaffe og ferskpresset appelsinjus. Etter en time i solen, gikk vi og kjøpte billetter til Hop on hop off. Hop on hop off er en enkel måte å se de viktigste severdighetene i en by på. Vi passerte Puerta Alcala, Banco de Espanha, Palacio Real, Plaza Mayor. Mercado de San Miguel, forbi Pradomuseet, Puerta del Sol. Da vi kom til «vår» gate, Gran Via, hoppet vi av. Lunsj sto for tur. Truende skyer på himmelen. Så kom regnet. Jeg kjøpte en paraply. Peter skulle som vanlig ikke gå under med meg. «Jeg tåler da vann», var hans kommentar, for så å stikke hodet inn under paraplyen likevel.

Kråkebolle til lunsj

Dagens lunsj skulle inntas på Mercado de San Miguel, Madrids fantastiske matmarked med spanske, og andre Middelhavsdelikatesser, viner, Cava, øl og sangria. Vi gikk fra disk til disk og nøt pinxos med gambas, laks og skinke, verdens mykeste bøffelmozarella og krabbesalat med sjøgress. Vi spiste kroketter, kråkeboller og fantastiske oster. Vi drakk cava og sangria.

Krabbetartar

Mellom munnfullene, klaget Peter over uskarpe bilder tatt med mobiltelefonen. Den er to år og det er på tide å bytte den ut. Jeg tok likevel en titt på den og oppdaget at plasten fremdeles satt på linsen… Straks tok gubben skarpere bilder! Hva kan man si…?

Regnet ga seg og vi kunne gå ut i gatene igjen og tilbake til hotellet.

Sangria

Etter et par-tre timer på rommet med bloggskriving og bilderedigering, gikk vi ut i en av sidegatene til hotellet. Der fant vi et tapassted med flere spanjoler enn turister. Sangria og tapas; batatas bravas, kroketter, Ibericoskinke, Manchegoost. God stemning i restauranten.

Dag fire i Madrid

Ny dag, nye muligheter. Værmeldingen viste regn. Solen skinte fra skyfri himmel. Vi gikk bortover Gran Via. På fortauet utenfor HM hadde det samlet seg en menneskemengde. Det var en demonstrasjon mot HMs utnyttelse av arbeidskraft i utviklingsland.

Galleria de Arte David Bardia

Flautas, appelsinjuice og kaffe til frokost. I dag ville vi ta livet med ro, vandre gatelangs i Madrid og besøke galleriet der en kubanske kunstneren Ernesto Villanueva stilte ut sine bilder i 2015. Ernesto Villanueva er en kunstner vi kom i kontakt med i hans galleri på Obispo, shoppinggaten i Havana, Cuba. Dessverre var galleriet stengt og ingen av Villanuevas bilder var utstilt der lenger.

Lokal bar

Vi satt på en lokal pub og drakk øl. Her fikk man ikke peanøtter til ølen, men stekte poteter og chorizo.  Et annet sted fikk vi en liten skål paella til vinen.

Dagen ble avsluttet på steakhouse med en skikkelig bakt potet til!

Dag fem i Madrid

Prado
Madrid igjen

Frokost med skinke og ost, kaffe og ferskpresset appelsinjuice. Denne dagen sto Prado for tur. Prado museet er enormt, det var langt mer enn vi kunne overkomme på en dag. Her er utstilte verk av Goya, Rembrandt, Rafael og mange fler. Vi jaktet på bildet, Las Meninas av Diego Velazques, som er inspirasjonen til kunstinstallasjonene Las Meninas som består av over 80 figurer dekorert av kulturpersonligheter i Spania.

Lunsjen på fortausrestaurant; burger med chips og guacamole.

La Menina

Etter lunsj fortsatte jakten på flere Las Meninas. Vi fant mange, men langt fra alle.  På Puerta del Sol, Madrids midtpunkt (0 km til sentrum) ,  står Madrids byvåpen, Bjørnen og jordbærtreet. Plassen er alltid full av folk; tursiter, jøglere, selgere og lommetyver (de hørte vi bare om).

Gatelangs

Den siste kvelden i Madrid, tilbragte vi i området rundt Plaza Mayor. Mange turistfeller, men også mange hyggelige steder. Vi fant et lite sted og spiste… tapas!

Den siste dagen i Madrid

Hotel Atlantico, Gran Via

Siste dagen sto vi opp tidlig, pakket kofferten og sjekket ut av hotellet, før vi gikk ut i byen for å finne en frokostrestaurant. De siste innkjøpene ble også gjort; lagrede Iberico-skinker og manchegooster., drammeglass til barna (vi har kjøpt glass til dem på alle våre turer).

Lunsj i Mercado San Miguel – ny omgang med ubeskrivelige delikatesser.

Tid for å forlate Madrid. Vi har hatt seks fantastiske dager. Madrid har fantastisk mat, ubegrenset shopping, kultur og underholdning for enhver smak.

Endelig hadde Peter fått jule- og bursdagspresangen sin.

2 kommentarer til «Madrid – resten»

1. Hei Sølvi, via FB surfet jeg til reisebloggen deres. Moro å se dere hadde så fin opplevelse her i Madrid. Selv er jeg her i 13 måneder. Sammen med samboeren min (som har tatt ett års permisjon fra sin jobb) )ever vi som Madrileños, Har Madrid som base og planlegger en god del reiser rundt i Spania i løpet av året vårt. Har du lyst kan du jo følge en en liten enkel reiseblogg vi skribler på. http://www.urbanister.blog. Hils Peter!.

1. Tusen takk, Per! Så hyggelig at du leste den. Nå reiser vi rundt i Indonesia i tre uker. 🙂